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2020年7月12日日曜日

歯のかぶせ、人工ダイヤモンドのジルコニア接着剤「20秒でカチッ」 患者の負担を小さく確実に、驚異の新接着剤が商品化。 Covering teeth, artificial diamond zirconia adhesive "clicks in 20 seconds"  A surprising new adhesive has been commercialized with a small patient burden.

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産経新聞

歯のかぶせ「20秒でカチッ」 患者の負担を小さく確実に、驚異の新接着剤が商品化
高知工科大学の小廣和哉教授(右)と宇治電化学工業の岡添智宏主任研究員=高知工科大学
 歯科治療で欠かせない「かぶせ物」の接着に関連し6月、新たな接着剤が発売された。高知工科大学の小広和哉教授(62)=構造ナノ化学=が開発した酸化金属のナノ粒子構造体「MARIMO(マリモ)」を使い、歯科材料メーカー「ヤマキン」(大阪市)が商品化。患者の負担を小さくし、確実に接着できるという。もともとは素材としての可能性に着目した「宇治電化学工業」(高知県)が小広教授と共同研究して量産化に成功していたMARIMO。2段階の産学連携の物語があった。 【写真】電子顕微鏡で拡大した「マリモ」  ■デコボコ球形、ベストな形状  MARIMOは、耐火材や化学反応の試薬などに使われるジルコニア(ジルコニウムの酸化物)で、直径5ナノメートル(1ナノメートルは1メートルの10億分の1)のナノ粒子が100万個集まって球状になっている。  誕生したのは平成23年。「丸くしたかったわけではないが、温度や圧力、反応条件などいろいろ試しているうち、たまたまベストの組み合わせで、できた」(小広教授)。表面がデコボコした球形をしており、阿寒湖(北海道)で有名な「毬藻(まりも)」に似ていることからMARIMOと名付けた。  当初は1日に20~50ミリグラムという耳かき一杯程度しか作ることができず、「どこかたくさん作れるところはないか」と小広教授が共同研究先を探していたところ、素材としての可能性に着目した宇治電化学工業が名乗りを上げた。  ■高知県の補助事業に  同大のキャンパスで小広教授と同社との共同研究がスタート。同大客員研究員としてキャンパスに常駐している同社開発部の岡添智宏さん(46)は「なかなかうまくいかなかった。可能性を求め、温度、圧力、時間といった条件を変え、何百、何千回と実験を繰り返した」と振り返る。  実験で良かったところを伸ばし、悪かったところを潰すという地道な手法。徐々に作れる量は増え、現在は1日に500~600グラムを生産できるようになった。「1回レシピができたら、再現性は高い。料理の煮込み時間と同じです」と岡添さん。共同研究は高知県の補助事業として採択され、現在も量産化の研究は続いている。  ■短時間で固まる  このMARIMOについて、歯科用の接着剤として「使わせてほしい」と申し出たのがヤマキンだった。  もともとは大阪で地金商をしていた同社。金の自由化に伴い歯科用の金属を作るようになり、現在は総合歯科材料メーカーとして稼働、拠点となる工場を高知県内に展開している。  同社はコンピューターによる設計・製造支援技術(3Dプリンター)を駆使して「CAD/CAM冠」という種類のかぶせものを製作しているが、これに使う接着剤の材料としてMARIMOに白羽の矢を立てた。  MARIMOの最大の特徴は表面積の広さ。1グラムの表面積は300平方メートルもある。表面積が大きいほど接着する力が強くなるといい、同社はMARIMOを接着剤に混ぜ込む商品を考案した。  新製品はレジンセメント「KZR-CADマリモセメントLC」。ヤマキンの担当者によると、接着部にペーストを塗ってくっつけるだけと簡単なうえ、光を照射すると短時間で固まり、接着の強さは抜群で、歯科医と患者の負担が減るという。  担当者は「歯科医にとってかぶせ物が取れるということは評判にかかわり重大な問題。このセメントは光を照射すると5秒で硬化し、20秒でカチッと固まる。はみ出した部分を取り除くのも簡単で、患者の負担も小さい」。今年中に海外販売の計画を進め、4年後には出荷額1億5千万円を目指すとしている。

Covering the teeth "clicks in 20 seconds" The amazing new adhesive is commercialized with a small and reliable patient burden.

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Sankei Shimbun

Covering your teeth "clicks in 20 seconds" A new and amazing adhesive is commercialized, ensuring a small burden on the patient
Professor Kazuya Oguro (right) of Kochi University of Technology and Tomohiro Okazoe, Senior Researcher of Uji Denki Kagaku=Kochi University of Technology
 In June, a new adhesive was released in connection with the bonding of "covers" that are indispensable for dental treatment. Dental material maker " Yamakin " (Osaka city) commercialized using metal oxide nanoparticle structure "MARIMO" developed by Professor Kazuya Kohiro (62) =Structural Nanochemistry of Kochi University of Technology . It is said that the burden on the patient can be reduced and the adhesive can be reliably bonded. Originally, "Uji Denki Kagaku Kogyo" (Kochi Prefecture) focused on its potential as a material, and succeeded in mass production in collaboration with Professor Ohiro. There was a story of industry-academia collaboration in two stages. [Photo] "Marimo" enlarged with an electron microscope  ■ Rugged spherical shape, best shape  MARIMO is a zirconia (zirconium oxide) used as a refractory material and a reagent for chemical reaction. It consists of 1 million nanoparticles with a diameter of 5 nanometers (1 nanometer is one billionth of a meter). It is spherical.  It was born in 2011. “I didn't want to make it round, but while trying various things such as temperature, pressure, and reaction conditions, it happened to be possible with the best combination,” (Prof. Kohiro). The surface is shaped like a bumpy sphere, and it is named MARIMO because it resembles "Marimo", which is famous in Lake Akan (Hokkaido).  Initially, I was able to make only 20 to 50 milligrams a day, which was a full earpick, and Professor Kohiro was looking for a joint research destination, saying, "Is there a place where I can make more?" Uji Denki Kagaku Co., Ltd., which paid its attention, made a name for itself.  ■For subsidy projects in Kochi Prefecture  Collaborative research with Professor Kohiro and the company started on the campus of the university. Tomohiro Okazoe (46) of the company's development department, who is resident at the campus as a visiting researcher at the university, said, “It didn't go well. Looking for possibilities, we changed the conditions such as temperature, pressure and time, And repeated the experiment."  A steady method of extending what was good in the experiment and crushing what was bad. The amount that can be made gradually increases, and now it is possible to produce 500 to 600 grams per day. “Once you have one recipe, the reproducibility is high. It is the same as the cooking time,” says Okazoe. The joint research was adopted as a subsidized project in Kochi Prefecture, and research on mass production is still ongoing.  ■Set in a short time  About this MARIMO, it was Yamakin who offered to use it as a dental adhesive.  The company was originally a bullion dealer in Osaka. With the liberalization of gold, we began to produce metal for dental use, and now we are operating as a comprehensive dental material manufacturer, and we are developing a base factory in Kochi prefecture.  The company uses computer-aided design/manufacturing support technology (3D printers) to produce a cover of the type called "CAD/CAM crown". As a material for the adhesive used for this, MARIMO makes a white arrow. It was  The biggest feature of MARIMO is the large surface area. The surface area of ​​1 gram is 300 square meters. The larger the surface area, the stronger the adhesive force. The company devised a product that mixes MARIMO with an adhesive.  The new product is resin cement "KZR-CAD Marimo Cement LC". According to a person in charge of Yamakin, it is as easy as applying paste to the adhesive and sticking it, and when light is applied, it hardens in a short time, the strength of the adhesion is outstanding, and the burden on the dentist and the patient is reduced.  The person in charge said, “Being able to remove a cover is a serious problem for dentists. This cement hardens in 5 seconds when irradiated with light and hardens in 20 seconds. It is easy to remove the protruding part. The burden on the patient is also small." The company plans to sell overseas within this year and aims to reach a shipment value of 150 million yen in four years.

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