2020年6月26日金曜日

2020年、オタク女子の傾向って? 若い女性オタクの「ヲタ活」動向を調査した結果のわかりみが深い。坂道(3%)が趣味って何だろう?What's the trend for geek girls in 2020? ∙ The results of a survey on the “woter-katsu” trend of young female nerds are deeply understood. What is the hobby of slope (3%)?

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2020年06月25日 17:10  ねとらぼ

ねとらぼ

15~24歳の女性オタクの行動について、若者マーケティング研究機関「SHIBUYA109 lab.」とCCCマーケティングの共同調査結果が発表されました。「ヲタ活」にまい進する若い女性の行動傾向が、ジャンルごとに解析されています!


【画像】オタク女子分析イラスト


●若い女性の約7割がオタク


 自分が何かのオタクであると自認している人は、全体の67%にのぼります。最も多いのはジャニーズ(27.1%)で、ついでアニメ・漫画(22.6%)、バンド(15.8%)、K-POP(11.7%)、テーマパーク(6%)、LDH(4%)、坂道(3%)、と続きました。


 また、年間の可処分所得に占める「ヲタ活」費用の割合は、平均10.1%です。若い女性オタクは、自由に使えるお金の1割を推しに費やしていることがうかがえます。


●ジャンルごとのオタクの特徴は?


 調査では、情報収集、交友関係、ファッションへのこだわりなど、「ヲタ活」にまつわる行動をジャンルごとに分析しています。


○ジャニーズ


 全体の約3割を占めるジャニーズオタクは、TV・雑誌などのマスメディアを利用した情報収集、InstagramをはじめとするSNSを駆使したオタク同士の情報交換が特徴的です。


 また、他のオタクに比べて「ファンクラブに入会している(71.4%)」割合や「聖地巡礼・ロケ地巡りをする(19.9%)」割合が高いこともジャニーズオタクのポイントです。いわゆる「同担拒否」勢も少なくないため、少人数で行動したり、SNS上でも繋がる相手を厳選する傾向が強いそう。


 ファッションについては「従来のスタイルや型にはこだわらない服装をする(11%)」と答えた人の割合が低く、「量産型」と呼ばれるパターンのファッションを選ぶ人が多いとのことです。


○アニメ・漫画


 アニメ・漫画オタクは、「二次創作作品をチェックする(58.1%)」「二次創作作品を自分で作って楽しむ(26.4%)」人の割合が高く、二次創作に対する関心の強さが表れています。読み手と書き手の割合がおおむね2:1なのが興味深いポイントですね。情報収集はTwitter、ニコニコ動画が頻繁に利用されており、Instagramの利用率が低い傾向が顕著です。


 人間関係については、リアルの友人とクローズドな「ヲタ友」関係を築いていることが明らかになりました。親しくない相手には自分の趣味を明かさない人が多いようです。


 また、ファッションについて自信がなく、関心が低い傾向が強いのもアニメ・漫画オタクの特徴でした。「服の品質や機能が気に入れば、ブランドは気にしない(64%)」人が多く、「自分はおしゃれな方だと思う(6.6%)」「ファッションの動向に敏感(10.2%)」の割合が低くなっています。


○K-POP


 推しの「カムバ」(カムバック=新曲のリリースとそれに伴うプロモーション活動)が起きるごとに盛り上がるのが、K-POPオタクの特徴です。推しの来日に合わせて「握手会(37.2%)」「POPUPストアへの来店(38.2%)」などのさまざまなイベントに参加している様子です。


 また、「推しのSNSをチェックする(78.1%)」と答えた人の割合が比較的高く、ネット上での「ヲタ友」の人数も平均60.9人と、ずば抜けて多い傾向も見えてきました。中には韓国語を勉強して韓国の「ヲタ友」を作る人も。K-POPファンダムはネット上で広く展開されているようです。


 ファッションは女子ウケを重視し、全身に韓国テイストを取り入れるなど、高い関心が見て取れます。


○LDH


 EXILEをはじめとするLDH事務所のオタクは、「オリジナルグッズを作る(23.4%)」人が多い傾向にあります。LDHのライブではファンがおのおのフェルトを用いて推しの顔を作り、応援グッズとして身に着ける文化があるためです。また、家族とともに「ヲタ活」をする人が多いのもLDHオタクの特徴のひとつです。


 ファッションについては、「芸能人や有名人のファッションを真似してみることがある(42.1%)」と答えた人が多く、推しの影響でストリートファッションを取り入れている人も多いようです。


(ねとらぼGirlSide)

Regarding the behavior of female nerds between the ages of 15 and 24, a joint research result by the youth marketing research institute "SHIBUYA109 lab." and CCC marketing was announced. The behavioral trends of young women who are struggling with “Otaku” are analyzed by genre!


[Image] Geek girl analysis illustrations


● About 70% of young women are otaku


 who account for 67% of all women. The most common is Johnny's (27.1%), followed by anime/manga (22.6%), band (15.8%), K-POP (11.7%), theme park (6%), LDH (4%), slope (3 %), and so on.


 In addition, the ratio of “wota” costs to annual disposable income is 10.1% on average. It can be seen that the young female nerd spends 10% of his free money.


●What are the characteristics of geeks by genre?


 In the survey, behaviors related to “Ota-Katsu” such as information gathering, friendship, and commitment to fashion are analyzed by genre.


○ Johnny


 's otaku, which accounts for about 30% of all Johnny 's, is characterized by gathering information using mass media such as TV and magazines, and exchanging information between otaku using Instagram and other SNS.


 In addition, it is also a point of Johnny's otaku that compared to other geeks, the percentage of “I am a fan club member (71.4%)” and “I am visiting pilgrimage sites/locations (19.9%)” are high. Since there are quite a lot of so-called “commitment refusals”, it seems that there is a strong tendency to act with a small number of people and to carefully select people who can connect even on SNS.


 Regarding fashion, the percentage of those who said that they should wear clothes that don't care about the traditional style and style (11%) is low, and many people choose fashion that has a pattern called "mass production type."


○ Anime/manga


 Anime/manga otaku have a high proportion of people who “check secondary creations (58.1%)” and “create and enjoy secondary creations themselves (26.4%)”, and are interested in secondary creations. The strength of is shown. The interesting point is that the ratio of readers and writers is roughly 2:1. Twitter and Nico Nico Douga are frequently used to collect information, and the usage rate of Instagram is low.


 Regarding human relations, it has become clear that we have a closed "wota friend" relationship with real friends. It seems that many unfamiliar people do not reveal their hobbies.


 Another characteristic of anime/manga otaku is that they are not confident about fashion and tend to be less interested. Many respondents say, “If you like the quality and function of clothes, don't worry about the brand (64%)” and “I think I am fashionable (6.6%)” and “sensitive to fashion trends (10.2%)” Is low.





 It is a feature of K-POP otaku that “Komba” (comeback = new song release and accompanying promotional activities), which is recommended by K-POP , gets excited every time. It seems that they are participating in various events such as "Handshake event (37.2%)" and "POPUP store visit (38.2%)" in line with their recommended visit to Japan.


 In addition, the percentage of those who answered “Check recommended SNS (78.1%)” was relatively high, and the number of “wota friends” on the Internet was 60.9 on average, showing a tendency to be by far the most. .. Some people study Korean and make Korean "wota friends". K-POP fandom seems to be widely deployed on the net.


 In fashion, women's style is emphasized, and Korean taste is incorporated into the whole body, showing high interest.


○ LDH


 offices such as LDH EXILE tend to have many people who “make original goods (23.4%)”. This is because there is a culture in which fans make their favorite faces using felt and wear them as support goods at LDH live. Another characteristic of LDH geeks is that many people are “wotering” with their families.


 Regarding fashion, many respondents say that they sometimes try to imitate the fashion of entertainers and celebrities (42.1%), and it seems that many people are adopting street fashion because of their influence.


(Netorabo GirlSide)

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