https://news.mixi.jp/view_news.pl?id=7107510&media_id=32
12 سپتامبر 2022 08:21 اخبار ITmedia
عکس آقای ساتوشی ماتسوکا، مدیر مرکز علوم محاسباتی RIKEN |
تلاقی ابر رایانه ها و فناوری های مرتبط با بازی منجر به توسعه جامعه خواهد شد. "CEDEC2022" توسط انجمن سرگرمی های رایانه ای (CESA) از 23 تا 25 آگوست برگزار شد. سخنرانی اصلی روز پایانی توسط آقای ساتوشی ماتسوکا، مدیر مرکز تحقیقات علوم محاسباتی در RIKEN، که در دوران دانشجویی به عنوان یک مهندس بازی فعال بود، انجام شد.
آقای ماتسوکا یکی از افراد کلیدی است که توسعه ابررایانهها را در ژاپن رهبری میکند. در ماه آوریل، به دلیل دستاوردهایش در تحقیقات علوم کامپیوتر، مدال با روبان بنفش اعطا شد. او در سخنرانی خود به پیشینه خود و تاریخچه توسعه ابر رایانهها اشاره کرد و با گفتن اینکه فعالیتهای مهندسان بازی میتواند منجر به نوآوریهایی شود که از تغییرات اجتماعی حمایت میکنند، حضار را تشویق کرد.
●سیاست توسعه ابرکامپیوترها تمرکز بر قدرت یک گروه است تا عملکرد یک سوار.
ماتسوکا ابتدا تاریخچه تکامل ابررایانه ها را به همراه فرآیند تکامل رایانه های شخصی (PC) که از ریزپردازنده ها استفاده می کنند، توضیح داد. کامپیوترهای شخصی تقریباً همزمان با Cray-1 که به عنوان شاهکار ابررایانه های اولیه ارزیابی می شد شروع به گسترش کردند، اما البته تفاوت زیادی بین این دو وجود داشت.
خود آقای ماتسوکا میزان تفاوت را تایید می کند. هنگام مقایسه Cray-1 با رایانه شخصی 8 بیتی "Basic Master" (Hitachi) در آن زمان، "برنامه ای که در BASIC نوشته شده است یک میلیون بار سریعتر است و یک اسمبلر (زبان سطح پایین) (با آگاهی از سخت افزار). رفتار) حتی اگر یک برنامه پیچیدهتر بنویسیم، حدود 10000 برابر تفاوت عملکرد وجود دارد.
در آن زمان، ریزپردازندهها و رایانههای شخصی میتوانستند عملکرد بلادرنگ را در دنیای بازیهای رایانهای ساده در روزهای اولیه تضمین کنند، اما در سطحی نبودند که بتوان از آن برای محاسبات علمی مانند شبیهسازیهای فیزیک استفاده کرد.
با این حال، با قویتر شدن ریزپردازندهها، جهت تکامل ابررایانهها از «سریعتر کردن هر ماشین» به «افزایش تعداد ماشینها» تغییر کرد. فناوری برای دستیابی به پردازش با سرعت بالا با استفاده از یک کامپیوتر موازی در مقیاس بزرگ با ریزپردازنده هایی که در کنار هم چیده شده اند ایجاد شد. ابرکامپیوتر فعلی توسعه آن است.
"Pinball" را با رئیس فقید نینتندو، آقای ایواتا توسعه داد
ماتسوکا با تأمل در حرفه خود توضیح داد: "من در دهه 1970 یک گیمر اولیه و توسعه دهنده بازی بودم." در دهه 1980، زمانی که او دانشجوی دانشگاه توکیو بود، به همراه مرحوم ساتورو ایواتا، که بعداً به نینتندو پیوست و به عنوان رئیس خدمت کرد، بازی رایانه ای خانوادگی "Pinball" را توسعه داد.
تجربه تلاش برای شبیهسازی فیزیکی با استفاده از اسمبلرها در چارچوب محدودیتهای عملکرد ریزپردازندهها در آن زمان، یکی از اولین تجربیات به عنوان محققی بود که توسعه ابررایانهها را رهبری میکرد.
پس از آن در دانشگاه توکیو به تحقیقات پایه در مورد سیستم های پردازش موازی پرداخت و پس از انتقال به موسسه فناوری توکیو، همه اعضای آزمایشگاه کامپیوتری ساختند که به موازات CPU های همه منظوره بود و در نهایت تبدیل به یک ابر رایانه شد. دستیابی به نتایجی که وارد رتبه بندی جهانی "TOP500" می شوند.
در آن زمان، توکیو تک یک ابررایانه ساخت کارخانه را برای اهداف تحقیقاتی معرفی کرده بود، اما عملکرد ابرکامپیوتر ساخته شده توسط خود آزمایشگاه از عملکرد آن پیشی گرفت. با همکاری NEC و Sun Microsystems، "TSUBAME 1.0" در سال 2006 منتشر شد.
در طول دوره کار چهار و نیم ساله از سال 2006، ابرکامپیوتر ژاپن بالاترین رتبه را در TOP500 برای چهار دوره متوالی دریافت کرد و به عنوان زیرساخت اطلاعاتی سطح بالای جهان توجه را به خود جلب کرد. به هر حال، TSUBAME3.0 در حال حاضر در حال کار است.
● امکان استفاده از قدرت ابررایانه ها به همه، نه فقط متخصصان
اعتقاد آقای ماتسوکا به مجموعهای از توسعه ابررایانههای منتهی به TSUBAME، اتخاذ یک معماری اختصاصی نبود، بلکه «ساخت بر اساس یک پلتفرم همه منظوره شامل نرمافزار» بود.
بهبود در سرعت محاسبات کامپیوتری صرفاً به دست آوردن سریع نتایج محاسباتی نیست، بلکه میتواند طیف گستردهای از پدیدههای فیزیکی پیچیدهای را که قبلاً قابل مشاهده نبودند مدلسازی کنند و بازیها را گرافیکیتر و واقعیتر کنند. Matsuoka تأکید میکند که ارزش اصلی باز بودن است. امکان ارائه "تجربه های جدید" مانند توانایی
آقای ماتسوکا به منظور ارتباط دادن تکامل ابررایانهها به چنین ارزشی، تأکید کرد: «بسیار مهم است که افراد زیادی، نه فقط متخصصان، بتوانند از قدرت ابر رایانهها استفاده کنند».
او همچنین اشاره کرد که این روند در صنعت بازی مشترک است. او توضیح داد: «پلتفرمهای بازی در گذشته بسیار خاص بودند، اما بازیهای رایانهای، البته پلیاستیشن و ایکسباکس، اکنون بر اساس پلتفرمهای پیشرفته اما بسیار همهکاره در حال توسعه هستند.
او استدلال کرد که وجود یک پلتفرم همه منظوره باعث رشد اکوسیستم نرم افزار و گسترش پیشانی برای ارائه تجربیات جدید به کاربران خواهد شد.
● فوگاکو به طور گسترده برای حل مسائل اجتماعی استفاده می شود
آقای ماتسوکا در حال حاضر رهبری توسعه ابررایانهها را در RIKEN بر عهده دارد و اخیراً فوگاکو را به طور مشترک با فوجیتسو توسعه داده است. در سال 2020، فوگاکو در چهار رتبه بندی عملکرد ابرکامپیوتر از جمله TOP500 مقام اول را به خود اختصاص داد. در سال 2022، اگرچه جایگاه برتر TOP500 تسلیم شد، اما جایگاه برتر را در سایر رتبهبندیهای اصلی حفظ کرده و همچنان به عنوان ابرکامپیوتر سطح برتر جهان به ایفای نقش فعال خود ادامه میدهد.
اعتقادات آقای ماتسوکا به طور کامل در توسعه فوگاکو منعکس شده است. این برنامه که بر اساس یک معماری همه منظوره توسعه یافته است، نه تنها برنامه های معمولی را اجرا می کند که به ابررایانه ها اختصاص داده شده است، بلکه می تواند برای حل طیف گسترده ای از مسائل اجتماعی نیز استفاده شود. او میگوید: «دقیقاً به دلیل این پروژه ملی است که ما توانستیم توسعه پرخطر را با هدف بلندپروازانه استفاده از طیف گستردهای از برنامههای کاربردی و هدف ارزیابی عملکرد برتر جهان از طریق آزمایشهای معیار ارتقا دهیم.»
گفته می شود که فوگاکو در حال حاضر به منظور بازگرداندن گسترده چنین نتایجی به جامعه، استفاده در موقعیت های مختلف را ترویج می کند. به طور گسترده ای شناخته شده است که شبیه سازی قطرات و ذرات معلق در هوای کروناویروس جدید در فوگاکو در بررسی اقدامات علیه بیماری های عفونی مفید بوده و در سطح بین المللی بسیار مورد ارزیابی قرار گرفته است.
«ساخت مدل قطرات کووید-19 و انتشار آئروسل» که یک تیم تحقیقاتی مشترک مانند RIKEN روی آن با استفاده از فوگاکو کار کردند، برنده «جایزه تحقیقاتی ویژه کووید 19» شد.
با این حال، آقای ماتسوکا گفت: "حیف است که به خوبی ارتباط برقرار نمی شود، اما در واقعیت، ما نیاز به ایجاد دوقلوهای دیجیتالی در موقعیت های مختلف اجتماعی داریم، مانند بیمارستان ها، مدارس، قطارها، هواپیماها، تاکسی ها، تئاترها، جعبه های کارائوکه، ما در حال انجام شبیهسازیهایی در حین تعامل با متخصصان این حوزه هستیم و از آنها برای بررسی و تصمیمگیری در مورد اقدامات متقابل بیماریهای عفونی استفاده میکنیم.»
وی تاکید کرد که فوگاکو ارزش عملی بیشتری برای حل مسائل اجتماعی نسبت به ابررایانه های معمولی دارد.
● ما از مهندسان بازی انتظار داریم که دنیاهای جدیدی خلق کنند
چگونه این تکامل ابر رایانه ها در صنعت بازی منعکس خواهد شد؟ آقای ماتسوکا فکر می کند که ادغام این دو با کلمه کلیدی دوقلو دیجیتال پیشرفت خواهد کرد. Fugaku در مجموع حدود 160000 نود (به واحد تعداد سرورها) دارد، اما گفته می شود که عملکرد یک گره از Fugaku تقریباً مشابه عملکرد یک ماشین بازی پلی استیشن 5 است. هم ابررایانه ها و هم بازی ها از نظر فناوری های پیشرفته، پلتفرم ها و اکوسیستم های نرم افزاری مورد استفاده با یکدیگر همپوشانی دارند.
به عنوان مثال، NVIDIA در ابتدا فناوری بازی را با شبیهسازی فیزیک ترکیب کرد تا یک پلتفرم توسعه فضای مجازی به نام Omniverse ایجاد کند. با ترکیب فناوری گرافیکی و فناوری مرتبط با تعامل، میتوان انتظار توسعه و جهش متاورس و دیجیتال دوقلو را داشت. ماتسوکا)
او خطاب به مهندسان بازی و مهندسان مشتاقی که این سخنرانی را تماشا کردند، در پایان گفت: "امیدوارم دنیای جدیدی بسازید که در آن ابررایانه ها و بازی ها همگرا شوند."
.
https://www.sankei.com/article/20201229-IJSI3I2G35PKXLKSEGF4FR76JA/photo/AFEHSQX4VJPZJMVX6ONW4IKWGQ/
0 コメント:
コメントを投稿